tirsdag 25. august 2015

Bølgen for Harald

Et intervju med manusfatter Harald Rosenløw Eeg kan avsløre noen hemmeligheter ved filmen.
Da jeg kom til Odda første gang i 2011 var det for å jobbe med Odda Kulturskole, Odda Ungdomsskole og Litteratursymposiet. Det ble til prosjektet Bråk. Her samarbeidet jeg med forfatteren Harald Rosenløw Eeg. En fantastisk positiv, engasjerende og kreativ fyr.

Dette samarbeidet ble en suksess og vi gjorde nok et prosjekt for Odda Ungdomsskole 2013. her var tema veldig utfordrende: Kjærlighet.

Da jeg kom til Haugesund for å oppleve førpremieren på Bølgen ble det en gledelig gjenforening med min gamle Odda-kollega. Denne gang som ny kultursjef i Odda og Harald som en av to manusforfattere til den nye store katastrofefilmen.

Nå nærmer premieren seg i Odda og jeg fikk lyst til å sende Harald noen spørsmål. Det kunne jo være kjekt å vite litt mer om denne filmen enn det vanlige folk gjør :-)

Harald Rosenløw Eeg har vært gjest på Littertursymposiet og bidro sterkt til Bråk-prosjektet ved Ungdomsskolen.

1: Hvordan ble du involvert i filmen? 

Alle manusprosesser er forskjelligge. På Bølgen er jeg én av to forfattere (den andre heter John-Kåre Raake). John-Kåre jobba med de første versjonene og jeg med de siste. Hans fokus var det dramatiske i sjangeren, mitt fokus var kanskje mer på relasjonene og på familien. Vi jobba begge med tett med Martin (produsenten) og Roar (regi). 

2: Du har jobbet mye med omarbeidelse av bøker til film. Denne gang skrev dere filmmanus med en gang. Dersom du skulle skrevet en bok basert på filmen - hva ville du puttet inn i handlingen?   

Haha. Det er mye vanskeligere å skrive film av et manus enn det man tror. Men hvis det skulle vært en roman, tror jeg at jeg ville beholdt spenningshistorien omtrent sånn den er, men brukt mer tid på lokalsamfunnet og skjebnene der. Antageligvis kunne man brukt backhistorien fra Tafjord (forrige gang et lignende ras skjedde) mer aktivt gjennom hele boka. 

3: Hva er det viktigste for deg som manus forfatter når sjangeren er katastrofefilm? 

Man må på en underlig måte elske katastrofen. Men på samme måten som man elsker den bratteste skibakken eller det høyeste klippen skal vite hvilke krefter man leker med. Man skal respektere det som er farlig. Ta alt ubehaget i en slik situasjon på alvor ikke bare kjøre på med hyl og skrik. 

4: Hva var du mest fornøyd med når du så filmen i Haugesund - bortsett fra gjensynet med meg!? 

Jeg var aller mest glad over å se deg igjen, Lage. Det slår enhver katastrofefilm…eh. Da jeg så filmen fokuserte jeg nok enda mer på ubehaget, den vonde forventninga til det grusomme som skal skje. Kanskje enda mer enn selve bølgen og vannet. Og da mener jeg at filmen funker akkurat slik vi hadde drømt om. Syns det er noen fantastiske scener der og jeg syns skuespillerne klarer å gi liv til en slik historie.

5: Sist du var i Odda ble det Bråk. Nå er det katastrofefilmen Bølgen. Hva blir det neste Harald? 

Jeg har skrevet manus til «Julekongen. Full Rustning", årets store julefilm, som kommer på kino i november. Jeg lover at det blir et fantastisk gjensyn med verdens kuleste og mest julehungrige familie (fra NRKs julekalender, Julekongen) og et nytt møte tidenes ondeste julehater. Ei jente på ti år som hater godhet.  

Tusen takk til deg Harald og til alle dere som får oppleve filmen - gled dere - jeg så den - dette er heftig bra!!!!

Ressurser:
Her kan dere lese litt om hva geologene sier om filmen Bølgen.
Her er en blogg som omtaler folks erfaring med å vandre i dette fjellområdet.

Sprekken går langs hele fjellsiden i Åkrenesfjellet. Det er dette fjellmassivet filmen skildrer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar